تفاوت ساعت یک، دو و سه موتوره چیست؟

تفاوت ساعت یک، دو و سه موتوره چیست؟

تفاوت ساعت یک، دو و سه موتوره چیست؟

تفاوت ساعت یک موتوره و چند موتوره در نحوه عملکرد آنهاست. ساعت های یک موتوره یا آنالوگ تنها زمان را با استفاده از عقربه ها نشان می دهند و کارایی دیگری ندارند در حالی که ساعت چند موتوره یا کورنوگراف علاوه بر اینکه به شما اطلاع می دهد چه ساعتی از روز است، ویژگی های دیگری نیز دارد. کورنوگراف ها مجهز به کورنومتر هستند و قابلیت های دیگری همچون توقف زمان، ری استارت شدن، اندازه گیری فاصله زمانی و … را دارند.

آشنایی با تفاوت ساعت یک موتوره و چند موتوره

آنچه که در ایران به عنوان ساعت های چند موتوره شناخته می شوند در واقع ساعت های کورنوگراف (chronograph) هستند. در سال 2013 مشخص شد که نخستین کورنوگراف توسط یک فرد فرانسوی به نام لویی موینت در سال 1816 ساخته شده است. تا پیش از آن تصور می شد نیکولاس ماتیو ریوسک اولین ساعت کورنوگراف را به سفارش لویی هجدهم و برای ثبت دقیق زمان بندی مسابقات اسب سواری در سال 1821 ساخته است.

همانگونه که ذکر شد ساعت های یک موتوره و کلاسیک تنها قادر به نشان دادن زمان هستند و کارایی دیگری ندارند، در مواردی آن ها می توانند تاریخ روز را نیز نمایش دهند؛ اما یک ساعت چند موتوره چندین عملکرد متفاوت دارد. ساعت های کورنوگراف تاریخ را نمایش می دهند و مجهز به کورنومتر هستند. آنها می توانند فاصله زمانی را اندازه بگیرند، از این رو می توان از آنها برای مقاصد نظامی، ورزشی، آشپزی و … استفاده کرد.

برخی از مدل های پیشرفته تر کونوگراف علاوه بر کورنومتر، تاچیمتر (تاکی متر) نیز دارند. تاچیمتر سرعت و زمان صرف شده را در یک مسافت مشخص اندازه گیری می کند، از این رو می توان از ساعت های چند موتوره به عنوان یک ابزار کاربردی نام برد.

تفاوت ساعت یک موتوره و چند موتوره به طرفداران آن ها نیز بر می گردد، ساعت های تک موتوره ظریفتر هستند؛ اما ساعت های چند موتوره به دلیل متعلقات بیشتر صفحه و به تبع آن بند بزرگتری دارند. بیشتر خانم ها و کسانی که از ساعت فقط نمایش زمان را انتظار دارند ساعت های تک موتوره را ترجیح می دهند، اما نسل جوان، ورزشکاران، آقایان و کسانی که به دنبال تیپ های اسپرت هستند کورنوگراف برایشان مورد پسندتر است.

در دیجی کوک می توانید جدیدترین ساعت ها را به صورت آنلاین خریداری کنید.

برندهای مختلفی هستند که هر کدام ساعت‌های مختلف ۱ الی چند موتوره را طراحی کرده و می‌سازند. اگر می‌خواهید بیشتر با این برندها آشنا شوید، به مقاله‌های زیر سر بزنید:

دیدگاهتان را بنویسید