آشنایی با انواع موتورها در ساعت مچی

موتور ساعت مچی همانند نیروگاهی قوی برای کارکرد صحیح ساعت عمل می کند. نیروگاهی که علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز ساعت، بر نحوه حرکت عقربه های آن نیز تأثیر می گذارد. قطعات داخلی ساعت مچی در میزان دقت و طول عمر مفید ساعت، حرف اول را می زنند. اگر شما طرفدار استفاده از ساعت مچی هستید خالی از لطف نخواهد بود تا با انواع موتور آن آشنا شوید.

موتور ساعت مچی کوارتز

موتور کوارتز (Quartz) بسیار دقیق است و به حداقل میزان تعمیر و نگهداری نیاز دارد. ساعت کوارتز با باتری کار می کند و قطعات متحرک کمی دارد. ساعت های کوارتز ساده و فاقد امکانات فنی و مهندسی پیچیده هستند. این ساعت ها با استاندارد های کیفی سختگیرانه تولید می شوند.

در این نوع ساعت ها، باتری جریان الکتریکی را به کمک یک کریستال کوارتز کوچک انتقال می دهد و سبب ایجاد ارتعاش الکتریکی می شود. این ارتعاشات حرکت را نوسان دار می کنند و باعث این می شوند که موتور ساعت مچی کوارتز بتواند عقربه ها را به حرکت درآورد.

این نوع از ساعت ها به دلیل قیمت مقرون به صرفه و سهولت تولید انبوه از محبوبیت برخوردار شده اند. موتور کوارتز در ابتدای تولید اندازه نسبتا بزرگی داشت که یک ایراد جدی برای ساعت مچی به شمار می رفت. با پیشرفت تکنولوژی این مشکل برطرف و موتور کوارتز در اندازه مناسب ساخته شد.

موتور ساعت مچی کوکی

ساعت مچی کوکی یا همان ساعت مچی دستی (Manual) از قدیمی ترین نوع ساعت های موجود در بازار می باشد. قدمت به کارگیری این نوع موتور برای ساعت به قرن شانزدهم بر می گردد. با وقوع انقلاب صنعتی امکان تولید انبوه این موتور فراهم شد. موتور کوکی به اندازه ای در میان مردم محبوبیت یافت که اساس تولید ساعت مچی شد.
با کوک کردن ساعت مچی انرژی دست به صورت مکانیکی در فنر ذخیره می شود. انرژی ذخیره شده در ساعت نیرو مورد نیاز موتور ساعت مچی دستی را برای حرکت چرخ دنده ها و عقربه ها تأمین می کند. مشخص است که این نوع موتور زود از حرکت می ایستد و احتمالا نیاز به کوک کردن روزانه داشته باشد.

این ساعت ها مکانیسم ساده ای دارند، اما با وجود این بسیار مورد علاقه کلکسیون دار ها هستند. برخی از ساعت های کوکی با فراهم کردن امکان مشاهده قسمت های متحرک داخل ساعت بر زیبایی خود افزوده اند.

ساعت مچی با عناصر سازنده اتوماتیک

این نوع ساعت ها شباهت بسیاری به ساعت های امروزی دارند. روتور (Rotor) عنصر اصلی این ساعت است. وقتی مچ دست حرکت می کند روتر فعال می شود و همین سبب فشرده شدن فنر ساعت و ذخیره انرژی در آن می شود. با این حال اگر ساعت مچی اتوماتیک (Automatic) مدت زمان زیادی بدون استفاده بماند، مانند ساعت مچی دستی؛ نیاز به کوک کردن خواهد داشت.

ساعت های اتوماتیک ظاهر کلاسیک ساعت های مچی دستی را با دقت و راحتی ساعت های کوارتز ترکیب کرده اند تا محصولی سنتی و در عین حال مدرن را روانه بازار کنند. البته باید پذیرفت دقت موتور ساعت های مچی کوارتز از ساعت های اتوماتیک بیشتر است، هرچند موتور اتوماتیک نیز از نظر دقت زمان سنجی عملکرد قابل قبولی را از خود بر جای گذاشته است.

برای خرید انواع ساعت مچی به فروشگاه سایت مراجعه کنید.